De Dankbaarheid is een Groninger tjalk gebouwd in 1888. In haar gloriedagen was ze een van de snellere schepen in de schelpenvaart doordat ze vrij hoekig is op de kimmen. Hierdoor krijgt ze wat minder slagzij dan andere zeilschepen en wist dus de wind goed te benutten.

Het is een geklonken romp, allemaal handwerk! Plaat knippen, plaat van gaten voorzien met een pons, plaat buigen met de voorhamer op zand, gaten passend maken en dan klinken…en nu, na meer dan 100 jaar nog steeds goed in elkaar!!

De motor is ook een stukje geschiedenis, het is een Deutz en dateert uit 1910, toen was het een 4 takt dieselmotor met bakjes verstuiving van Brons uit Appingendam. In 1952 is hij verdieselt, toen zijn de bakjesverstuivers eruit gehaald en hogedruk verstuivers erin geplaatst

Het schip is 24,28 meter lang, de romp is 4,82 meter breed en met zwaarden eraan is ze 5,14 meter breed en heeft een diepgang van 1,25 meter op de hak van het roer en 0,60 meter diep op de loefbijter.

Om zo een schip in orde te houden is geld nodig, we krijgen geen subsidie dus met de Dankbaarheid kan men, als opstapper, dagtochten maken op de Waddenzee, IJsselmeer of de binnen-wateren van Noord Holland en Friesland.

De mast is precies 20 meter lang, de giek 12,6 meter, de gaffel 4,20 meter en de fokkeboom is 5,5 meter lang. De zwaarden zijn 5,2 meter lang, 2,5 meter hoog en 8 cm dik, als ze recht omlaag staan heeft het schip een diepgang van ca 3,2 meter. Het grootzeil heeft een oppervlakte van 100 m², de fok 40 m² en de grote kluiver 45 m². Als we alle zeiltjes ophijsen kan er 270 m² zeil op staan, dat is echter nog nooit gebeurt daarvoor moeten er meer ervaren mensen aan boord zijn dan dat ooit is geweest.

De Dankbaarheid is een Groninger tjalk gebouwd in 1888. In haar gloriedagen was ze een van de snellere schepen in de schelpenvaart doordat ze vrij hoekig is op de kimmen. Hierdoor krijgt ze wat minder slagzij dan andere zeilschepen en wist dus de wind goed te benutten.

Het is een geklonken romp, allemaal handwerk! Plaat knippen, plaat van gaten voorzien met een pons, plaat buigen met de voorhamer op zand, gaten passend maken en dan klinken…en nu, na 120 jaar nog steeds goed in elkaar!!

Het schip haalt op de motor varend zonder tegenwind en dergelijke een snelheid van ca 10 km/uur. Onder zeil met een flinke bries van beaufort 7 - 8 kan de snelheid wel 18 - 20 km/uur worden. Onder de windkracht 3 loopt het schip erg langzaam en zijn er dus veel zeilen nodig